Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny przyspieszy budowę linii kolejowych? To też szansa dla Wieruszowa i Wielunia

Redakcja
Fot. Zbigniew Rybczyński
Projektowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma pociągnąć za sobą potężne inwestycje kolejowe. Jednym z celów jest zdecydowanie lepsze skomunikowanie stolicy kraju z Wrocławiem. W tym celu miałby powstać tor między Sieradzem a Wieruszowem. Mało tego, planuje się zbudować nową linię z Wieruszowa na Dolny Śląsk. To otworzyłoby całkiem nowe możliwości reaktywacji połączeń z Wielunia do Wrocławia. Pytanie, kiedy i czy w ogóle koncepcja zostanie wcielona w życie.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, ma ma powstać między Warszawą i Łodzią w 2027 r. Wraz z koncepcją CPK rząd zaprezentował program inwestycji kolejowych, składający się z węzła przy lotnisku oraz z dziesięciu tzw. szprych. Planuje się zarówno modernizacje odcinków istniejącej sieci, jak i budowę nowych linii.

Nasz region miałby skorzystać dzięki planom stworzenia szybkiego połączenia z Warszawy przez Łódź do Wrocławia. Proponowana szprycha nr 9 rozgałęzia się w Sieradzu, a początek odnogi w kierunku Dolnego Śląska ma stanowić całkiem nowy tor do Wieruszowa.

- Na pewno cieszy, że Wieruszów zaistniał w tym programie. Powiało optymizmem. Oczywiście narysować kreskę na mapie nie jest sztuką. Dopiero kiedy zaczną się wykupy terenów, będzie można mówić, że to konkretny projekt. – mówi Zdzisław Jasiński, działacz kolejarskiej „Solidarności” z Wieruszowa. - Realiści będą pukać się w czoło, że to na pewno się nie uda. Ja będę mocno kibicował, żeby tym razem się udało.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że Pendolino pędzące z Wrocławia do Warszawy niekoniecznie zatrzyma się na małych stacjach. Wieruszowowi, który od lat jest w stanie kolejowej zapaści, otworzy się jednak komunikacyjne okno na świat. Będzie można puścić pociągi regionalne np. do Łodzi. Przy umiejętnym skomunikowaniu z Wieruszowem mógłby na tym skorzystać także Wieluń.

Podróż koleją z CPK do Wrocławia ma trwać mniej niż dwie godziny. Sama budowa linii Sieradz-Wieruszów nie wystarczy, by osiągnąć taki czas. Konieczne są również inwestycje między Wieruszowem a Dolnym Śląskiem. W tym programie nie planuje się jednak modernizacji linii 181, lecz budowę nowego toru. Gdyby do tego doszło, otworzyłaby się zupełnie nowa perspektywa dla reaktywacji połączeń pasażerskich z Wielunia do Wrocławia, o potrzebie których mówi się od lat.

Każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. W kolejnych województwach odbywają się regionalne konsultacje strategiczne. W galerii zdjęć zamieściliśmy prezentacje dotyczące planowanych inwestycji kolejowych w woj. łódzkim i dolnośląskim.

Więcej na ten temat w "Naszym Tygodniku", który ukazał się dziś (31 października) z "Dziennikiem Łódzkim".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wieruszow.naszemiasto.pl Nasze Miasto